WORKSHOP 'ALERT IN DE WIJK' / LUISTER NAAR JE ONDERBUIKGEVOEL


Op dinsdagavond 10 april jl. 2018 woonde ik een workshop “Alert in de wijk” bij die door Stichting Bewonersplatform Rijkerswoerd, Tom de Klerk werd georganiseerd voor bewoners en AlarmAppBeheerders in- en buiten Rijkerswoerd. De Klerk had daarvoor Valentijn Rippens van Valentijn Opleiding, Traning en Coaching ingeschakeld.
Doel van de workshop: leer ongewenste personen die afwijken van het normale patroon te herkennen én veilig (!) te benaderen. De training was afgeleid van een interne training van de politie en aangepast aan de behoeften van bewoners uit een wijk.


ONDERBUIKGEVOEL versus “PANIEKZAAIER”
De aandacht was sterk gericht op het onderbuik gevoel van de bewoners. Vaak hebben mensen al veel eerder vreemde zaken gesignaleerd maar reageren niet op op hun eigen alarmgevoel. Blijkbaar hebben wij het afgeleerd omdat we bang zijn als “paniekzaaier” neergezet te worden.
Valentijn hamerde erop altijd te reageren op het onderbuikgevoel van jezelf of dat van je buur en dit te melden op de AlarmApp. Deel deze gevoelens en bekijk of meerdere mensen dezelfde gevoelens hebben. Nadat de inbraak en/of mishandeling heeft plaatsgevonden hoort men heel vaak dat er al van alles op voorhand was gesignaleerd door bewoners maar weggewuifd want “het zal wel onzin of verklaarbaar zijn”.

ANGST
Er zullen altijd mensen zijn die eerder aan de bel trekken, sneller bang zijn. Het is zaak dat wanneer de AlarmApp gebruikt wordt om deze angst kenbaar te maken dat we daar naar luisteren en niet denken “Oh, dat is hij/zij weer. Het zal wel weer loos alarm zijn.”. Dat is precies waar de getrainde inbreker op uit is.
Wij kunnen daar op inspelen door naar buiten te gaan en te controleren wat er is gemeld en eventuele verdachte personen aan te spreken:

VERJAAG DE POTENTIËLE INBREKER OP VRIENDELIJKE WIJZE
Houd je telefoon aan je hoofd en bel (of doe alsof) je belt met iemand! Spreek de persoon (al zogenaamd bellend) vriendelijk, belangstellend aan. Vertel hem wat u waarneemt.

Ik zie u al een tijdje rondlopen. Bent u naar iemand op zoek? Kan ik u misschien helpen?”.
Een beetje dief verzint dan vaak wel een snelle smoes. Bijvoorbeeld: “Mijn hond/of kat zit hier ergens.” of “Ik heb met iemand afgesproken.”.
Wij kunnen dan reageren met: “Ik help wel even zoeken.” of “Ik loop wel even mee.”.
Houdt hem/haar in ieder geval in de gaten en waarschuw via de AlarmApp medebewoners om bijstand.

Als de potentiële inbreker dat vaker overkomt tijdens zijn/haar "buurtonderzoek" dan maakt hij wel dat hij weg komt en verlegd zijn terrein naar elders. Dat moeten we precies hebben! Is de persoon in kwestie te goeder trouw dan zal het gesprek heel anders verlopen. Deze persoon zal blij zijn met de geboden hulp.

INBREKERS DOEN VOORONDERZOEK
Tenzij het een gelegeheidsdief is doen inbrekers altijd vooronderzoek voordat ze daadwerkelijk inbreken. Ze zijn vaak al weken bezig met het levenspatroon van bewoners vast te leggen. Valentijn raadt daarom aan om sommige zaken eens anders te doen dan normaal. Wordt minder voorspelbaar. Kom eens van een andere kant op je huis aanrijden. Maak eens een ander rondje dan normaal. Kom eens eerder thuis dan normaal. Zet tijdschakelaars op je verlichting.

PRAKTIJKVOORBEELD
Al tijden waren bij mijn buurman diverse mensen aan het werk die een schutting en een overkapping aan het plaatsen waren. Steeds zag ik andere mannen. Ik dacht toen bij mezelf nog dat wanneer er mensen met foute bedoelingen tussen zouden zitten dan valt dat mij in ieder geval niet op. Mijn buurman zelf was niet altijd thuis tijdens de werkzaamheden.
Eind verleden jaar was ik afwezig wegens twee korte vakanties die drie weken uit elkaar lagen. In beide vakanties is bij mijn buurman overdag met bakstenen en nogal wat glasgeweld ingebroken. Dat kan niet zachtzinnig gebeurd zijn. Zij wisten dus van mijn afwezigheid want ik heb vrij zicht op beide ramen. Beide keren is door omwonenden het lawaai gehoord, maar niemand heeft gereageerd.
De redenen zijn mogelijk:
  • negeren van het onderbuikgevoel,
  • niet de paniekzaaier willen zijn,
  • angst
  • desinteresse. Laat desinteresse nóóit je raadgever zijn!
Bedenk altijd dat het ook bij jou kan gebeuren en dat het dan fijn is dat je buren hebt waar je op kunt rekenen in tijden van nood.

Samenwerking tussen politie, gemeente en inwoners is heel belangrijk gebleken. Afgelopen jaar zijn er meerdere zaken opgelost door oplettende buurtbewoners. De wijkagenten zijn heel benaderbaar en snel ter plaatse als er wat aan de knikker lijkt.

Ook burgemeester Ahmed Marcouch was aanwezig. Hij liet zich welwillend door mij fotograferen.







Een groet van Marijke,

uw AlarmAppBeheerder Bruinissestraat e.o.

e-mail: marij-leusink@hotmail.com
mobiel: 0618641091